skip to Main Content

Autoverkoop in Europa

De autoverkoop in Europa bereikt het hoogste niveau in 10 jaar

In de Europese Unie zijn vorig jaar meer dan 15 miljoen auto’s geregistreerd. De stijging in autoverkoop in Europa was vooral in Italië en Spanje sterk.

Volgens de brancheorganisatie viel het aantal registraties het afgelopen jaar 3,4 procent hoger uit vergeleken met 2016. Met 15,17 miljoen exemplaren lag het aantal nieuwe auto’s in de EU op het hoogste niveau sinds 2007, toen ongeveer 16 miljoen nieuwe voertuigen werden geregistreerd.

Autoverkoop in Europa per land

autoverkoop in EuropaIn Italië, de op drie na grootste markt van Europa, steeg het aantal nieuw verkocht auto’s in 2017 naar 1,97 miljoen stuks, een plus van 7,9 procent. In Spanje, de nummer vijf binnen de EU, steeg het aantal registraties met 7,7 procent naar 1,23 miljoen. Voor het Verenigd Koninkrijk viel de verkoop voor het eerst in zes jaar lager uit. Er werden in 2017 ongeveer 2,54 miljoen auto’s op kenteken gezet, een daling van 5,7 procent. Tenslotte Litouwen, daar steeg de verkoop procentueel het meest. Daar werd met een aantal van 25.856 exemplaren een winst geboekt van 27,3 procent.

Autoverkoop in Europa per fabrikant

Bij de fabrikanten boekte de Franse PSA Group dankzij de inlijving van Opel en Vauxhall de beste resultaten. Dat blijkt uit gegevens van de European Automobile Manufacturers Association. De PSA Group heeft de merken Opel en Vauxhall ingelijfd. Vandaar dat het niet zo vreemd is dat ze met deze aanwas ook veel verkopen hadden. PSA zag een stijging van 28,2 %, in totaal 1,85 miljoen auto’s. Hiervan waren er ruim 337.000 Opels of Vauxhalls. Hun merk Peugeot deed het ook prima. Dit merk zag een stijging naar meer dan 900.000 auto’s, een stijging van 7,1% .

Andere merken die hun verkopen zagen stijgen zijn Dacia en Seat, allebei dochtermerken van Renault en horend bij de VW Group. Hun verkopen waren 12,1% en 14,3% gestegen. Verder ook Toyota met een stijging van (ruim 684.000 auto’s). Bij Suzuki zag men eenn stijging in de verkopen van 21,3% naar ruim 233.000 auto’s), bij Alfa Romeo was dit 27,2% (ruim 82.000 auto’s) en Lada dat nu ook bij Renault hoort, haalde een stijging in de verkoopcijfers van 29% (ruim 5.000 auto’s).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

logos
Back To Top